ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΚΑΙ ΝΕΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Δρ. Μάνος Δανέζης Επίκουρος Καθηγητής Τμήμα Φυσικής Πανεπιστήμιο Αθηνών |
Ο δυτικός πολιτισμός διέρχεται μια περίοδο δραματικά αυξανόμενης
κοινωνικής κρίσης, η οποία συν τω χρόνω αποσαρθρώνει τις παγκόσμιες κοινωνικές
δομές.
Η οικονομική κατάρρευση που
βιώνουμε δεν είναι το αίτιο αλλά το αποτέλεσμα μιας ολοκληρωτικής κατάρρευσης
αξιών και ιδεών
Αυτό που καταρρέει είναι ολόκληρο το «Δυτικό Πολιτισμικό Ρεύμα» όπως
αυτό διαμορφώθηκε μετά την μεγάλη επιστημονική επανάσταση του 16ου -17ου
αιώνα
Για να κατανοήσουμε τα αίτια αυτής της κατάρρευσης θα πρέπει να
δούμε πως δημιουργείται ένα Πολιτισμικό Ρεύμα:
Ένα πολιτισμικό ρεύμα εκφράζει την εκάστοτε προσπάθεια του
ανθρώπου να αντιμετωπίσει τρία είδη
φόβου.
1. Ο φόβος της φυσικής ανθρώπινης επιβίωσης
Εξασφάλιση πόρων κοινωνικής επιβίωσης (τροφή, στέγη), του κοινωνικού
αποκλεισμού και η άσκηση βίας από τον δυνατότερο. Η ανάγκη κατασιγασμού του
φόβου αυτού οδήγησε στη δημιουργία:
Οργανωμένης Κοινωνικής Ζωής : Κοινωνική Φιλοσοφία- Μετασχηματισμός:
Με την πάροδο του χρόνου «γεννάει» τα Κοινωνικά συστήματα και αυτά με τη σειρά
τους τα Πολιτικά κόμματα.
2. Ο φόβος της βίαιης δράσης του φυσικού περιβάλλοντος
Κατακλυσμοί, σεισμοί, βροντές, αστραπές, το μυστήριο έναστρου
ουρανού και αιφνίδια μεταβολή κλιματολογικών συνθηκών.
Η ανάγκη καταπολέμησης αυτής
της φοβίας, δημιούργησε την ανάγκη της: Γνώσης-Επιστημονική Κοσμοθεωρία- Μετασχηματισμός:
Μέσω της πειραματικής επιβεβαίωσης των απόψεών της και της
ανακάλυψης των νόμων ανάπτυξης τους, γεννιέται η Επιστήμη. Η επιστήμη γεννά την Τεχνολογία, την εφαρμογή
των επιστημονικών δεδομένων.
3. Ο μεταφυσικός φόβος
Ο φόβος του θανάτου. Ο πόνος που συνοδεύει την ανθρώπινη ύπαρξη
γεννά την: Θρησκευτικότητα - Μετασχηματισμός: Προκειμένου να γίνει ανθρωπίνως
κατανοητή, περιβάλλει αρκετά από τα αρχικά φιλοσοφικά χαρακτηριστικά της με τον
μανδύα εξανθρωπισμένων δογμάτων και προτύπων -
Γέννηση Θεολογίας: Ενσωματώνοντας ήθη,έθιμα, κανόνες και τύπους
λατρείας -Θρησκεία
ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΠΥΛΩΝΕΣ ΕΝΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟΥ ΡΕΥΜΑΤΟΣ: Επιστήμη-Τεχνολογία,
Κοινωνικό Σύστημα, Θρησκεία
Η ανάπτυξη των πολιτισμικών πυλώνων: Σε κάθε φάση ανάπτυξης ενός
πολιτισμικού ρεύματος, Θρησκεία, Τεχνολογία και Πολιτικό Σύστημα, δημιουργούν
το σύστημα της
«Κοσμικής εξουσίας». Προκειμένου να επιζήσει το αναπτυσσόμενο
πολιτισμικό ρεύμα, θα πρέπει οι τρεις πυλώνες να εξελίσσονται ισόρροπα, σύμφωνα
με τα εκάστοτε κοινωνικά, φιλοσοφικά και επιστημονικά δεδομένα της περιόδου.
Βασικό αίτιο της συγκρότησης ενός πολιτισμού είναι η κατασίγαση των
διαφορετικών ανθρώπινων Φόβων. Βασικό αίτιο δημιουργίας του φόβου είναι η
έννοια της
Ανάγκης. Ειδικότερο αίτιο οι πλαστές ανάγκες.
Με ποιο τρόπο επιδρά η Επιστήμη στην αλλαγή του Πολιτισμικού
Ρεύματος;
ΟΙ ΒΑΣΕΙΣ ΕΝΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟΥ ΡΕΥΜΑΤΟΣ
ΎΛΗ-ΧΩΡΟΣ-ΧΡΟΝΟΣ: Επιστήμη-Τεχνολογία, Κοινωνικό Σύστημα, Θρησκεία: Αν
ανατραπεί το εννοιολογικό περιεχόμενο αυτών των φυσικών εννοιών θα αλλάξει η
επιστημονική βάση του δυτικού πολιτισμού και, αργά ή γρήγορα, η δομή του
πολιτισμού μας. Όμως Οι έννοιες της Ύλης
του Χρόνου και του Χώρου αποτελούν το αντικείμενο των Θετικών επιστημών. Η ανατροπή του
εννοιολογικού περιεχομένου αυτών των φυσικών εννοιών έχει ήδη συντελεστεί. Οι
κλασικές επιστημονικές θέσεις έχουν ανατραπεί δραματικά από τα μέσα του 19ου
αιώνα.
Η κατάρρευση του πυλώνα της κλασσικής επιστημονικής κοσμοθεωρίας
παρασύρει σε κατάρρευση ολόκληρο το Δυτικό Πολιτισμικό Ρεύμα
Βασική έννοια της συγκρότησης του Δυτικού Πολιτισμού είναι η έννοια
της Ύλης
Η κατάρρευση της έννοιας της «Ύλης» είναι αποτέλεσμα της
συνειδητοποίησης της
Πλάνης των Αισθήσεων .
ΎΛΗ ΚΑΙ Κοινωνικά Συστήματα: Αλλαγή της επιστημονικής αντίληψης για
το τι είναι η ύλη,, αναγκάζει σε αναθεώρηση κάθε κοινωνικό σύστημα που έχει
στηριχθεί στις παλαιότερες αντιλήψεις γι’ αυτές τις έννοιες (Υλισμός, Διαλεκτικός Υλισμός, Μηχανοκρατία
Μαρξισμός και από αυτόν παραγόμενα πολιτικά συστήματα)
Ύλη και Θεολογία: Αλλαγή της επιστημονικής αντίληψης για το τι είναι ύλη, ο χρόνος και ο χώρος,
για το τι είναι στην πραγματικότητα αυτό το οποίο αντιλαμβάνονται οι αισθήσεις
μας, θα αλλάξει σοβαρά πολλά σημεία της θεολογικής δογματικής η οποία
στηρίζεται στην ανάλυση αυτών των εννοιών. Ομοίως θα απομακρύνει τις
θρησκευτικές δομές από την άκρατη εκοσμίκευση.
Το βασικό ερώτημα: Είναι
πραγματικότητα ότι αντιλαμβάνονται οι αισθήσεις μας ή ένα matrix, ένα
δημιούργημα του μυαλού μας; Αν αποδείξουμε την πλάνη των αισθήσεων τότε
οδηγούμαστε στην απόδειξη της πλάνης αυτού που ονομάζουμε «Ύλη». Η απόδειξη της πλάνης της «υλικότητας»
αποδομεί τις προτεραιότητες του καταρρέοντας Πολιτισμού μας δημιουργώντας το
υπόβαθρο ενός Νέου Πολιτισμικού ρεύματος .
Τα αντικείμενα, ως γνωστό, εμφανίζονται ως είδωλα στον
αμφιβληστροειδή χιτώνα ανάποδα αλλά ο εγκέφαλός μας είναι έτσι δομημένος ώστε
να τα βλέπουμε όπως είναι στην πραγματικότητα. Αυτό αποδεικνύει ότι το μάτι μας
δεν βλέπει ό, τι «θέλει» αυτό αλλά εκείνο που εγκέφαλος το διατάσσει να βλέπει.
Υπάρχουν άνθρωποι που μπλέκονται μεταξύ τους οι αισθήσεις κάνοντας τον πάσχοντα
να αισθάνεται γεύσεις ή να βλέπει χρώματα όταν ακούει ήχους η κατάσταση αυτή
λέγεται συναισθησία». Οι εντυπώσεις των αισθήσεων, άρα και ο κόσμος που
αντιλαμβανόμαστε είναι αποτέλεσμα της δομής του εγκεφάλου μας και όχι μια
αντικειμενική πραγματικότητα.
«Ενεργειακό κατώφλι»
Για κάθε άνθρωπο, αν το ενεργειακό ερέθισμα που προσλαμβάνει από ένα
αισθητήριο όργανο δεν ξεπερνά ένα συγκεκριμένο ποσό ενέργειας, δεν μπορεί να
δημιουργήσει ένα ενεργειακό σήμα. Ως εκ τούτου η ανθρώπινη φυσιολογία το αγνοεί
ως μη υπάρχον. Ομοίως, αν τα ενεργειακά ερεθίσματα ξεπερνάνε αυτό το όριο,
προκαλούν ακριβώς αυτό καθ’ εαυτό το σήμα. Αυτό σημαίνει ότι ανεξάρτητα από τη
διαφορά των ερεθισμάτων σε ένταση ή χρόνο, το εύρος, καθώς και η διάρκεια του
σήματος είναι πάντα ίδια. Το ενεργειακό
κατώφλι δεν είναι το ίδιο για όλους τους ανθρώπους με αποτέλεσμα κάθε
ένας να αντιλαμβάνεται ελαφρώς διαφορετικά τα διάφορα γεγονότα. Δεχόμενοι,
όμως, αυτό που αναφέραμε προηγουμένως, ότι δηλαδή η ανθρώπινη βιολογία , μέσω
των νευρώνων, δεν μεταφέρει ενεργειακά
σήματα στον εγκέφαλο, μικρότερης
ενέργειας από μια ελάχιστη, σημαίνει ότι δεν γίνονται αντιληπτά από εμάς πολλά
γεγονότα του εξωτερικού κόσμου. Οποιαδήποτε
ποσά ενέργειας και αν δεχτούν τα αισθητήρια όργανα, μεγαλύτερα από το
ενεργειακό κατώφλι η ανθρώπινη
φυσιολογία δεν μπορεί να αντιληφθεί περισσότερα γεγονότα. Απλά αυξάνει την
ένταση των γεγονότων
Κατά τη διάρκεια της ζωής του ο ανθρώπινος εγκέφαλος φτιάχνει μια
βιβλιοθήκη physical and social correct γεγονότων και παραστάσεων. Αν το
ενεργειακό ερέθισμα των αισθήσεων παράγει εικόνες και γενικά γεγονότα που δεν
βρίσκονται στην «βιβλιοθήκη» απορρίπτονται ως «λανθασμένα» (λογοκρίνονται)
Η ψευδαίσθηση της Αφής:
Μεταξύ των δομικών υλικών του χεριού και του αντικειμένου αναπτύσσονται
απωθητικές δυνάμεις, δηλαδή ενέργεια (σήματα). Η ενέργεια αυτή μεταφέρεται από
τους νευρώνες σε συγκεκριμένη περιοχή του εγκεφάλου η οποία δημιουργεί την
αίσθηση της Αφής. Τα τελευταία δομικά υλικά του χεριού απέχουν αναλογικά πολύ
μεγάλες αποστάσεις από το αντικείμενο που νομίζουμε ότι ακουμπάμε. Αυτό το
οποίο ονομάζουμε εμείς επαφή δεν υφίσταται στην πραγματικότητα γιατί τα δομικά
συστατικά του χεριού μας απέχουν θεωρητικά τεράστιες αποστάσεις από τα δομικά
συστατικά του αντικειμένου το οποίο νομίζουμε ότι ακουμπάμε.
Τι είναι επομένως η αφή; τι είναι επαφή;
Για τη Φυσική είναι οι
απωστικές δυνάμεις των πεδίων που δημιουργούνται μεταξύ των δομικών συστατικών
του χεριού μας. Από φυσική άποψη επαφή δεν υπάρχει.
Ο εγκέφαλός μας όμως αποκωδικοποιεί αυτές τις απωστικές δυνάμεις και
μας δίνει το συναίσθημα της αφής.
Η Εισαγωγή της 4ης Διάστασης
και των Μη Ευκλείδειων Γεωμετριών
Επειδή κάποιοι πιστεύουν μόνο επιστήμονες με ξένα ονόματα………
Μορφές και σχήματα περισσοτέρων των 3ων Διαστάσεων ακόμα και αν
περιγράφονται από την Ευκλείδεια Γεωμετρία δεν είναι δυνατόν να γίνουν
αντιληπτά από τις ανθρώπινες αισθήσεις.
Τι είναι αυτό που αντιλαμβανόμαστε σαν πραγματικότητα: Είναι η
προβολή (το είδωλο, το καθρέφτισμα) όσων υπάρχουν στο πραγματικό τετραδιάστατο
μη Ευκλείδειο και αθέατο Σύμπαν πάνω σε έναν ψεύτικο τρισδιάστατο και
Ευκλείδειο χώρο που φτιάχνουν πλαστά οι αισθήσεις μας.
Τον χώρο αυτό η θεωρία της Σχετικότητας ονομάζει Ψευδοευκλείδειο
χώρο Minkowski
Τα παράδοξα φαινόμενα της θεωρίας της Σχετικότητας καθώς και όλες οι
περίεργες μετρήσεις δεν γίνονται, άρα και δεν περιγράφουν, το πραγματικό
Σύμπαν, αλλά την προβολή του, την εικόνα του, πάνω σε έναν ψεύτικο ευκλείδειο
χώρο, τον χώρο Minkowski
Η παρελθοντική εικόνα του Σύμπαντος
Λόγω του πεπερασμένου της ταχύτητας του φωτός ενώ παίρνουμε την
εικόνα μακρινών γαλαξιών αυτοί μπορεί να έχουν ήδη καταστραφεί
Δεν μελετάμε τους γαλαξίες όπως είναι τώρα αλλά τις παρελθοντικές
εικόνες του
Το Σύμπαν των παρατηρήσεων μας αποτελεί μιαν εικόνα του παρελθόντος
του και όχι το πραγματικό τωρινό Σύμπαν.
Το ότι η αισθητή πραγματικότητα είναι απλά μια εικόνα συντρίβει την
έννοια της ύλης, μια έννοια που υπήρξε η βάση του Δυτικού Πολιτισμού αλλά και
το αίτιο της πολιτισμικής του κατάρρευσης
Στα πλαίσια του Νέου Πολιτισμικού Ρεύματος
Στο Νέο Πολιτισμικό Ρεύμα η πρωτοκαθεδρία της Ύλης αντικαθίσταται
από τις Αξίες και τις Ιδέες.
θα πρέπει να επαναπροσδιοριστούν και να επαναδιατυπωθούν οι έννοιες
του «Ανθρώπου», του «Πνεύματος»
και της «Ελευθερίας». Μέσο κατάκτησης της Ελευθερίας αποτελεί η
Πνευματικότητα
Βασικός αντίπαλος της κατάκτησης της Πνευματικότητας και τελικά της
Ελευθερίας
είναι η έννοια της «Πλαστής Ανάγκης».
Έτσι, πρακτικός στόχος μιας νέας πολιτισμικής δομής πρέπει να είναι
η μετάβαση από την δουλεία της «Πλαστής Ανάγκης» στον κόσμο της
«Πνευματικότητας» και της «Ελευθερίας».
Η Πνευματικότητα και τελικά η Ελευθερία αποτελούν μια πράξη
«Ανταρσίας» ενάντια στη «Φύση» και τις «Πλαστές Ανάγκες» της.
Τι μπορούμε να κάνουμε από σήμερα;
Ας ελαχιστοποιήσουμε τους φόβους μας… Ελαχιστοποιώντας τις πλαστές
ανάγκες μας…
Αντικαθιστώντας τις έννοιες
του «αμοιβαίου Συμφέροντος»…και της «Ελεημοσύνης» με το Αίσθημα της Ανθρώπινης Αλληλεγγύης.
Η διάδοση του νέου πολιτισμικού ρεύματος είναι ευθύνη
ΟΛΩΝ ΜΑΣ
Και κάτι ακόμα…
Ο επιστήμονας τη στιγμή της μεγάλης πολιτισμικής κρίσης πρέπει να
τολμήσει να αποτελέσει τον ισχυρό
βραχίονα ξεπεράσματός της, εκφραζόμενος ελεύθερα, ασχέτως του κοινωνικού και
επαγγελματικού κόστους που πολλές φορές είναι αβάσταχτο.
Σας ευχαριστώ για την προσοχή και την
υπομονή σας